Αυτός που διαβάζει με όρους ανοχής μπορεί να με διαβάσει, αυτός που διαβάζει με όρους συμμετοχής όχι.
Γ.Λ.

The one that reads with terms of tolerance can read me, the one that reads with terms of attendance can not.

Y.L.

"Poetry is the only adventure that's worthwhile outside itself"
- Yannis Livadas


"Άτη" - Σκόρπια Ποιήματα 2001-2009.

"Άτη" - Σκόρπια Ποιήματα 2001-2009.
Κέδρος (Μάρτιος 2011) Κυκλοφορεί

.

.

In Memoriam Philip Lamantia 1927 - 2005.



Το «σουρεαλίζειν» στις μέρες μας δεν κάνει καμία διαφορά. Ούτε και ανταποδίδει δυναμικά στον σαθρό περίγυρο τις εντάσεις που κάποτε προσέφερε, και ούτως έκανε την εγγραφή του στην παγκόσμια λογοτεχνική ιστορία. Ο Φίλιπ Λαμαντία όμως, θα ήταν εξίσου σπουδαίος ποιητής ακόμη κι αν δεν ήταν «υπερρεαλιστής» - αυτό είναι δεδομένο. Και μ’ αυτό το κείμενο στη μνήμη του, κλείνοντας τέσσερα χρόνια από τον θάνατο του, δεν τον μνημονεύουμε τόσο σαν σημαντικό υπερρεαλιστή, όσο σαν σημαντικό, αυθεντικό ποιητή.
Ο Φίλιπ Λαμαντία γεννήθηκε στις 23 Οκτωβρίου του 1927 στο Σαν Φρανσίσκο. Ήταν γιος Σικελών μεταναστών. Ακόμη και σήμερα θεωρείται ο πλέον αντιπροσωπευτικός εκπρόσωπος του σύγχρονου υπερρεαλισμού στις ΗΠΑ. Μόλις έφηβος, ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για να γνωρίσει τους ευρωπαίους υπερρεαλιστές που βρίσκονταν εκείνη την εποχή στην πόλη. Ο Αντρέ Μπρετόν τον χαρακτήρισε ως «φωνή που εμφανίζεται μια φορά κάθε εκατό χρόνια», και ο ίδιος ανέλαβε να τον προωθήσει άμεσα εκδίδοντας το 1946 το πρώτο του βιβλίο, Erotic Poems (Bern Porter Books). Στη συνέχεια ακολούθησαν οι συλλογές: Ekstasis (Auerhahn Press, 1959), Touch Of The Marvelous (Oyez, 1966), Destroyed Works (Auerhahn Press, 1962), Selected Poems (City Lights Books, 1967), The Blood Of The Air (Four Seasons, 1970), Becoming Visible (City Lights Books, 1981), Meadowlark West (City Lights Books, 1986), Bed Of Sphinxes/New & Selected Poems 1943-1993 (City Lights Books, 1997), Tau (City Lights Books 2008).
Από τα μέσα της δεκαετίας του ‘50, ο Λαμαντία πρωτοστάτησε στο κίνημα των Μπιτ, και καταχωρήθηκε ως ένας από τους Μπιτ ποιητές. Ηλίου φαεινότερο πως ο χαρακτηρισμός Μπιτ ήταν πιο συγγενικός με την ζωή και το έργο του - καθώς το υπερρεαλιστικό στοιχείο που χαρακτήρισε την ποίησή του, από την δεύτερή του μόλις ποιητική συλλογή συνεργάστηκε άψογα με τον «μεταμοντέρνο εξπρεσιονισμό» και την βιωματική θρησκευτικότητα (τα στοιχεία που οριοθέτησαν την γραφή των Μπιτ). Από τα νεανικά του χρόνια επίσης διατεινόταν πως ήταν καθολικός και εξέφραζε την προτίμησή του στο τάγμα του Αγίου Φραγκίσκου ως το τέλος της ζωής του. Την πρώτη φορά που η ποίηση συναντήθηκε ζωντανά με την Τζαζ στην πόλη της Νέας Υόρκης, την βραδιά της 19ης Νοεμβρίου του 1957, ο Φίλιπ Λαμαντία ήταν παρών και βρέθηκε πάνω στη σκηνή της γκαλερί Brata, στο πλάι του Τζακ Κέρουακ, του Χάουαρντ Χαρτ και του Ντέηβιντ Άμραμ.
Η φήμη του ξεπέρασε από πολύ νωρίς τα αμερικάνικα σύνορα, σε αντίθεση όμως με την κυκλοφορία μεταφράσεων του έργου του, οι οποίες πρωτοκυκλοφόρησαν στα μέσα της δεκαετίας του ‘60 στην Γαλλία. Το κείμενο του, που έφερε τον τίτλο «The Crime of Poetry» περί αισθητικής και δυναμικής της υπερρεαλιστικής ποίησης, θεωρείται δικαίως ως ένα από πλέον εύστοχα και χαρακτηριστικά κείμενα του είδους. Μετά από αλλεπάλληλες ταξιδιωτικές αναζητήσεις και πειραματισμούς στον χώρο της μεταφυσικής και των ψυχοτρόπων ουσιών, εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Καλιφόρνια, όπου έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του.
Βιβλιογραφία του Φίλιπ Λαμαντία στα ελληνικά: Αυτόματος Κόσμος (Άκρον 2000), Ανθολογία Μπιτ Ποίησης (Ροές 2003), Ανθολογία Αμερικανικής Ποίησης του Εικοστού Αιώνα (Ηριδανός 2007).


Γιάννης Λειβαδάς

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναζήτηση στην αρχειοθήκη του ιστολογίου

Yannis Livadas: The Margins Of A Central Man

Yannis Livadas: The Margins Of A Central Man
Graffiti Kolkata, India (May 2010)